V letošním roce do České republiky podruhé zavítá závod Mistrovství světa WRC v rally. Podnik opět nese název Central European Rally a je pořádán na území České republiky, Německa a Rakouska.
Při této příležitosti jsme se na letošní schéma soutěže, organizační záležitosti a další podrobnosti zeptali člena organizačního výboru Jana Petrů.
Honzo, mohl bys nám v první řadě nastínit základní harmonogram celé soutěže?
Harmonogram soutěže zůstal v podstatě podobný. Ve čtvrtek 17. 10. a pátek 18. 10. se posádky představí v České republice a od pátečního večera až do nedělního odpoledne, kdy se vyhlásí vítězná posádka, budou jezdci soutěžit v Rakousku a Německu.
V loňském roce si někteří jezdci stěžovali na poměrně dlouhé a namáhavé přejezdy zpět do servisního zázemí v německém Pasově. Podnikli pořadatelé v tomto ohledu nějaké kroky?
Podnikli a celkem zásadní. Jedním z důvodů je čtvrteční shakedown, který se pro letošek přesouvá z Německa do okolí Prahy a odstartuje v 9 hodin. Toto je významná první novinka¨druhého ročníku CER! Posádky se z ranního čtvrtečního servisu v německém Karpfhamu vydají směr Praha a v rádiusu několika málo desítek kilometrů postupně absolvují Ceremoniální start (opět na Pražském hradě) a od 15 hodin úvodní rychlostní zkoušku ve Velké Chuchli. Poté následuje přejezd do Klatov. Nejdříve se posádky představí fanouškům na náměstí Míru a poté odstartují druhou rychlostní zkoušku úvodního dne – SS Klatovy. A následuje zásadní novinka číslo dvě: Posádky i soutěžní speciály již zůstanou přes noc v Klatovech. Jezdci tedy nebudou přejíždět zpět do Karpfhamu a ušetří drahocenný čas.
Zmiňuješ novinku, díky které jezdci i se svými týmy budou nocovat ze čtvrtka na pátek přímo v Klatovech, co to bude přímo pro město znamenat a ovlivní to nějak jeho běžný chod?
Pro město je to hlavně fantastická reklama, protože v tyto dny budou Klatovy doslova v obležení fanoušků a jezdců světové rally! A nejspíše to běžný chod města bezesporu ovlivní. Posádky a jejich doprovody budou ubytovány v místních hotelech a budou využívat klatovská gastro zařízení.
Musíme se připravit ale i na různá dopravní omezení a velký počet fanoušků na nedaleké rychlostní zkoušce. A podle našich zkušeností dorazí diváci prakticky z celé Evropy. Já jsem ale přesvědčen, že si tento sportovní svátek společně užijeme a případné menší komplikace nám Klatováci odpustí.
Již ze základního harmonogramu vyplývá, že závodní vozy poprvé přijedou na klatovské náměstí ve čtvrtek odpoledne, bude zde připravený pro místní diváky doprovodný program?
Bude připraven bohatý doprovodný program, který začne ve 14 hodin přenosem na velkou LED obrazovku z Ceremoniálního startu a poté z první RZ z Velké Chuchle. Následovat bude program pro děti a dospělé našeho důležitého partnera a před 17. hodinou již budeme očekávat první posádku v tzv. přeskupení u Barokní lékárny. Posádky si budeme zvát na pódium a po krátkém rozhovoru bude následovat velmi populární autogramiáda. Od cca 18. 15 h se budou posádky poprvé loučit s klatovským náměstím a zamíří na start „naší“ rychlostní zkoušky SS2 Klatovy. Od této chvíle začne na náměstí ta pravá show! Budou stále dojíždět soutěžní vozidla z Prahy a zároveň poběží přímý přenos z SS2 Klatovy. A aby toho nebylo málo, soutěžáci po absolvování klatovské rychlostní zkoušky zamíří znovu na náměstí, tentokrát ale do tzv. uzavřeného parkoviště, kde – jak již jsem se zmínil na začátku rozhovoru – odstaví svá vozidla až do pátečního rána a každý fanoušek si je bude moci zblízka prohlédnout.
Rychlostní zkouška Klatov je na programu soutěže hned třikrát, což v rámci podniku WRC není úplně běžná praxe. Počítáte jako pořadatelský tým, že právě tato skutečnost může do značné míry ovlivnit zájem diváků o tuto rychlostní zkoušku?
Existuje nějaký odhad, kolik diváků by se mohlo u tratě objevit? Ve světe WRC to je ojedinělá záležitost. A my se na příliv fanoušků samozřejmě připravujeme, jak nejlépe umíme. Odhad se určuje dost těžko, ale trochu nám napověděla loňská speciálka na Čínovském okruhu, kde se v jednu chvíli objevilo kolem trati na 10 tisíc diváků. Náš předpoklad je mezi 15-20 tisíci diváky na večerní SS2 Klatovy a podobný počet můžeme očekávat samozřejmě i na páteční ranní SS3 a odpolední SS6.
Kromě rychlostní zkoušky Klatovy jsou na programu páteční etapy ještě RZ Strašín a RZ Šumavské Hoštice. Obě zmíněné rychlostní zkoušky byly v harmonogramu rally již vloni, doznaly tamější tratě nějakých úprav?
Určitých změn doznaly obě rychlostní zkoušky. RZ Strašín se loni jmenovala RZ Zvotoky a my jsme pro letošní rok otočili směr této rychlostky a lehce pozměnili i cíl. U RZ Šumavské Hoštice jsme pozměnili start a vynechali rizikové úseky v blízkosti CHKO Šumava.
V průběhu prvního ročníku CER byl promotér šampionátu doslova nadšený z množství diváků, kteří doslova obsypali tratě všech rychlostních zkoušek. Připravili jste pro letošní rok nějaké novinky, které by usnadnily pohyb diváků mezi rychlostními zkouškami, a jak přistupujete k organizaci jednotlivých fanzón?
Poučili jsme se ze situace, která vznikla loni na Prachaticku, kde díky umístění rychlostních zkoušek „vedle sebe“ stačili fanoušci ve velkém přejíždět mezi rychlostkami a stávalo se, že vznikaly velké silniční kolony. Letos díky rychlostní zkoušce SS Klatovy bude problém ve velké míře vyřešen, protože jsou speciálky od sebe vzdáleny několik desítek km.
Řada diváků vloni na rally přijela ve vlastních obytných vozech, řešíte nějakým způsobem zázemí také pro tuto diváckou skupinu?
Je velmi pravděpodobné, že určitá část diváků přijede v obytných vozidlech i letos. A logicky budou hledat místo pro přenocování, hlavně tedy ze čtvrtka na pátek. Pro ně budeme mít připravené minimálně jedno rozlehlé parkoviště u Pihovic, kde bude základní infrastruktura jako pitná voda, odpadový kontejner, osvětlení parkoviště a přilehlých prostorů apod.
Zmiňuješ poměrně rozsáhlý servis, jehož zajištění musí být velmi náročné zejména personálně, kolik pořadatelů je potřeba, aby bylo možné soutěž tohoto formátu bezpečně uspořádat? A z jakých zdrojů pořadatele rekrutujete?
My si interně rozdělujeme pořadatele na dvě velké části. Jedna skupina jsou tzv. traťáci, které vidíte v těsné blízkosti tratě rychlostních zkoušek, a druhou skupinou jsou pořadatelé na fan zónách, parkovištích, příchodových cestách apod. Obě skupiny čítají stovky a stovky pořadatelů. My si těchto dobrovolníků nesmírně vážíme, protože bez jejich pomoci bychom nebyli schopni zorganizovat žádnou rally, natož soutěž Mistrovství světa. Zdroje se hledají ale každým rokem velice obtížně. Máme svoji databázi pořadatelů, kteří jsou s námi ve spojení celý rok, najímáme různé externí skupiny a v neposlední řadě se nám velmi osvědčila loňská zkušenost s oslovením místních studentů ze středních škol a Gymnázia Klatovy. Velice nám pomohli a dle nejnovějších informací se i letos hlásí skoro stovka dobrovolníků právě z této věkové kategorie a my jsme za ně rádi!
Můžeš již nyní prozradit, v jaké cenové relaci se budou pohybovat vstupenky na rally a kde si je mohou diváci opatřit?
Vstupenky se již několik měsíců prodávají online na stránce www.centraleuropeanrally.eu. Rally pass stojí 99 Euro, denní vstup pak 45 Euro. Bude možnost si dokoupit vstupenky i na místě – na jednotlivé rychlostní zkoušky za 25 Euro, na čtvrteční SS2 Klatovy pak za 15 Euro. Platba bude pouze v hotovosti a bude možnost platit i v českých korunách. Informace budou u výběrčích skupin, které budou v blízkosti fan zón.
Celou soutěž by určitě nebylo možné uspořádat bez podpory místních samospráv i společností. Mohl bys zmínit zásadní lokální partnery rally?
Pomoc partnerů je pro nás naprosto zásadní! Velice si ceníme pozitivního přístupu vedení města Klatovy, které je pro nás velmi silným finančním partnerem. My se snažíme prezentovat ve světě rally město Klatovy jako město sportu a kultury. A pro 17. a 18. říjen budou Klatovy skutečným centrem světové rally! To je myslím velká pocta pro všechny občany našeho krásného města a naše skromné poděkování radnici v Klatovech. Mezi silné partnery patří bezesporu i Plzeňský a Jihočeský kraj, společnost IMPORTO Klatovy, Plzeňský Prazdroj, Autocentrum Šmucler, Mattoni, MasoWest Klatovy, pražírna Yemenites, Hotel Rozvoj Klatovy a další. Všem moc děkujeme, společné partnerství je pro nás důležité!
Závěrem mi dovol, abych se zeptal, jestli máš nějaké přání či vzkaz směrem k divákům či místním obyvatelům.
Pojďme si společně tento motoristický svátek v Klatovech a okolí užít. Přivážíme k nám podruhé za sebou nejlepší jezdce a týmy světa! Buďme jim skvělými fanoušky a buďme zároveň i fanoušky, kteří myslí na svoji bezpečnost. Prosím všechny diváky a vlastně i obyvatele Klatov a okolí, aby respektovali pokyny pořadatelů a policie. Aby dodržovali dopravní značení a zkusili nám všem, organizátorům Central European Rally, svojí ohleduplností tyto výjimečné, ale co do organizace náročné dny usnadnit.
Rudolf Salvetr ml. (člen organizačního výboru)