Science on Stage, tedy Věda na scéně, je prestižní mezinárodní přehlídka inovativních pedagogických projektů z oblasti vědy, techniky, inženýrství a matematiky (STEM). Má podpořit výměnu zkušeností a dobrých nápadů mezi učiteli z celé Evropy.
Celá iniciativa Science on Stage (zkr. SonS) totiž uznává klíčovou roli pedagogů při utváření budoucnosti vědeckého bádání, vynálezů i objevů. V neustále se vyvíjejícím prostředí vzdělávání se jeví jako klíčové spojovat pedagogy, kteří se zajímají o inovativní výukové metody, jimiž by mohli přírodovědné a technické vzdělávání učinit pro studenty poutavější a přístupnější. Toto vzájemné rozšiřování znalostí nejen obohacuje výukové metodiky, ale také inspiruje jednotný přístup k řešení globálních vědeckých výzev.
Tento festival se koná každé dva roky na jiném místě v Evropě a předchází mu vždy výběrová národní přehlídka zajímavých vzdělávacích projektů z celé republiky. Prezentované aktivity učitelů mateřských, základních a středních škol, ale také lektorů volnočasových aktivit zaměřených na vědu či techniku se vždy na národní přehlídce těší velkému zájmu jak odborné, tak široké veřejnosti a pro porotu bývá velmi těžké vybrat jen pár projektů, které následně na mezinárodním festivalu prezentují ČR. Výběrový národní festival se uskutečnil v sobotu 21. října 2023 v pražském planetáriu, namátkou zmíním např. fyzikální či chemickou cestu kolem světa, placatou elektřinu (funkční elektrické obvody si mohou děti ihned vlepit do sešitu), detektivní vědu (využití vědy pro vyřešení detektivního případu dětmi) nebo deset pokusů s kinder vajíčkem.
Mezi oceněnými a vybranými projekty je i klatovský projekt s názvem Výzkum pro planetu – planeta pro všechny. Jedná se o aktivity, které v posledních několika letech realizovaly děti klatovských LogIQ klubů nadaných dětí a děti praktických tříd v Základní škole Klatovy, Hálkova ul. Hlavním prvkem výuky přírodovědných předmětů v praktických třídách musí být jednoduchost, názornost a zajímavost, jak popisuje výuku přírodopisu, fyziky i chemie Jaroslav Vágner, třídní učitel praktické třídy v ZŠ Klatovy, Hálkova. Aktivity badatelského charakteru pro děti I. stupně ZŠ realizované v klatovských klubech nadaných dětí jsou velmi zajímavé, často zábavné a vzhledem k věku dětí také jednoduché na provedení. A právě tam jsme našli průnik použitelnosti. Začali jsme realizovat aktivity, na nichž se mohou podílet všechny děti a produkt je smysluplný. Jednou z takových aktivit byl společný herbář mapující rostliny našeho města – jednotlivé stránky herbáře vytvářely jak děti LogIQ klubu nadaných dětí v létě v rámci svého vědeckého týdne, tak děti praktických tříd při hodinách přírodopisu. Herbář slouží dále dětem v praktických třídách jako výuková pomůcka. Letos k tomu děti přidaly výzkum a popis jednotlivých biotopů a také výzkum důležitosti stromů v městské zástavbě.
Projekt byl nyní v srpnu prezentován na mezinárodní přehlídce SonS ve finském Turku. Hned v prvních minutách festivalu navštívil klatovský projektový stánek také velvyslanec ČR ve Finsku, pan Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA. Nešlo ale jen o pouhou prezentaci. Na akci se sešlo přes 500 učitelů z 40 různých zemí. K prezentacím si učitelé pro své kolegy také připravili workshopy pro vzájemné obohacení, organizátoři otevřeli několik diskusních panelů a univerzity si připravily pro učitele odborné přednášky. Závěrečný den celé akce by navíc věnován exkurzi do dvou finských škol, výzkumného centra a botanické zahrady.
Porota ocenila u klatovského projektu vzájemnou inspiraci učitelů pracujících s dětmi na opačných stranách kognitivního spektra a nalezení badatelských aktivit vhodných pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už jsou jakékoliv. Vyzdvihla také důraz na objektivní zkoumání věcí okolo nás a přírodních zákonů, který je předáván všem dětem.
RNDr. Kateřina Vágnerová (zastupitelka města)