Aktuální články

Ohlédnutí, výzvy 2025…

Klatovský zpravodaj 1/2025

Vážení Klatované, byť si lidstvo ve své pýše občas myslí, že může ovlivnit či přetvořit k obrazu svému téměř vše, není tomu naštěstí tak. Dokonce ani v době, kdy má k dispozici dříve naprosto nepředstavitelné technické a technologické možnosti.

Nehledě na ně nám vždy, často nečekaně, příroda ukáže, kdo je zde skutečným pánem. Poslední povodně na části České republiky, jež ještě máme všichni v živé paměti, jsou toho nejlepším důkazem.

Stejně jako nedokážeme poručit přírodním živlům, neumíme ovlivnit ani neúprosně ubíhající čas. Hodiny na Černé věži se strojovou pravidelností odbíjí hodinu za hodinou, až vždy o silvestrovské půlnoci nadejde odbíjení mimořádné. Odbíjení, které do širokého okolí námi milovaných Klatov nese poselství o změně letopočtu. A my si tak už pomalu začínáme zvykat na číslovku 2025. Sám Nový rok a příchod roku nového jsou chvíle, kdy se ještě ohlížíme nazpět. Někteří starý rok opouští jen neradi. Jiní za ním naopak chtějí co nejrychleji zavřít pomyslné dveře, protože mají za sebou více či méně bolestné měsíce, kdy se třeba vyrovnávali se ztrátou svých blízkých, jimž již onen sváteční zvuk „Vondry“ slyšet dopřáno nebylo. Dívat se však dlouho nazpět nikdo z nás nemůže. S přibývajícími dny budeme stále více pohlceni novými událostmi a výzvami. Je to tak správně. Nejsme totiž pouhými členy generační štafety, která jen přebírá odkaz a mnohé vybudované našimi předky. Všichni jsme zodpovědní za to, aby se v Klatovech dobře žilo i našim dětem, vnukům, …

Nedílnou součástí našeho bytí přirozeně je udržování, obnova a rozvoj nezbytné infrastruktury, bez níž se hospodářský, stejně jako i běžný život obyvatel neobejde. Na mnohé záměry bychom sami nedosáhli. Už proto, že celá řada klíčových komunikací a budov na území města jsou majetkem kraje či státu. Považuji za zcela zásadní, že se nám s nimi daří domlouvat na společných investicích, jež výrazně proměňují a modernizují ucelené celky našeho města.

Krátce se ještě vrátím k největší státní akci za desítky let nazpět. Přestože jednání ŘSD se zhotovitelem o postupu prací nebyla jednoduchá, již měsíc mohou řidiči využívat kompletní trasu obchvatu města. O tom, že se značně zkrátila cesta od Štěpánovic po Malou Vísku, nemůže být pochyb. Rozsah odlehčení dopravy v centru města naplno ukážou až následující měsíce. Nyní velmi usilujeme o to, aby během května, na který je stanoveno kompletní dokončení celého stavebního díla, fungovaly i všechny navazující průchody a cyklostezky do okolní krajiny, jež jsme hradili z městských financí. Prosincové zprovoznění stavby bylo důležité i proto, aby po uplynutí šesti měsíců mohla proběhnout všechna potřebná měření (např. hlukové zátěže) a v případě překročení hygienických limitů následovalo osazení dalších protihlukových opatření.

V ten samý den, kdy byl uveden obchvat do plného provozu, byla slavnostně zahájena další velmi rozsáhlá stavba, kde se potkáváme jak se státem, tak s krajem. Na nádražní budovu, dnes je dokonce díky jedinečné architektuře vedena jako nemovitá kulturní památka, jsme zvyklí téměř sedm desítek let a troufnu si říci, že jsme ji přijali za svou. Pražský architekt Josef Danda vytvořil ambiciózní návrh krátce po válce, kdy na samém jejím sklonku bylo staré nádraží 20. dubna 1945 zničeno při náletu Američanů na nepřátelský německý vlak. Ke skutečné realizaci stavby pak došlo až v závěru 50. let. V té době krom dopravní obslužnosti sehrávala i určitou roli společenskou. Mnozí Klatované dodnes vzpomínají, jak se tam po večerech scházeli, aby zhlédli na jednom z prvních televizních přijímačů večerní pořady. Pro mladší generaci dnes věc asi jen těžko pochopitelná.

Rovněž prostor před klatovským nádražím byl založen velkoryse. Díky tomu skýtá dostatek prostoru pro navazující autobusový přestupní terminál, jehož výstavba je v gesci Plzeňského kraje. Svým podílem přispěje i město. Jde zejména o napojení terminálu na Nádražní ulici. Kompletní rekonstrukcí projde ona, stejně jako i navazující ulice Franty Šumavského. Vzhledem k dopravnímu zatížení a výměně všech sítí, jak o to vždy usilujeme, nebude etapizace a koordinace stavby snadným oříškem pro všechny moje odpovědné spolupracovníky. O rozsahu všech výše zmíněných staveb vypovídají i předpokládané finanční náklady ve výši cca 500 mil. Kč. Výsledkem by měl být zvýšený komfort pro cestující veřejnou dopravou. Zejména lidem pravidelně dojíždějícím z širokého okolí se snad navíc zkrátí též doba, již tráví na cestách do škol a za prací. Z pohledu čistě klatovského jsem si jist, že nově opravený a upravený ucelený prostor bude funkčním a hezkým vstupem do našeho města.

Milí Klatované, věřím, že nový rok bude pro Vás časem úspěšným. Přeji Vám, aby Vás v něm provázelo pevné zdraví a radost ze všech Vašich nejbližších a Vám blízkých lidí. Osobně bych si přál, aby se nám v Klatovech společně dobře žilo.

Mgr. Rudolf Salvetr

Mgr. Rudolf Salvetr (starosta města)

NAHORU