Pohádkový provázek, plný her a otázek…
Mateřská škola Karafiátová 830, Klatovy
Historie 1. 9. 1965 byl zahájen provoz mateřské školy, která byla otevřena prioritně pro zaměstnance závodu Škoda Klatovy a nacházela se ve staré vile dříve používané jako projekční kancelář. Zpočátku byla otevřena pouze jedna třída pro děti ve věku od tří do šesti let. Část zahrady kolem vily byla určena pro hru dětí a část byla využívána pro pěstování ovoce a zeleniny. Na vybavení zahrady se podílelo učňovské středisko závodu. V mateřské škole byl původně také podnikový byt, kde bydlel domovník, který nejenom v mateřské škole topil, ale staral se i o zahradu. Mateřská škola spolupracovala se Základní školou Husovo náměstí (následně se Základní školou Tolstého). Z důvodu zvýšení počtu populace byl navýšen počet dětí na třídě z původních 26 na 35. Otevírací doba mateřské školy byla přizpůsobena potřebám závodu.
V roce 1978 byla zahájena na přilehlém pozemku výstavba nového pavilonu mateřské školy. Ve staré budově byla zachována kuchyně, prádelna a ředitelna. Mezi starou a novou budovou byla vystavěna spojovací chodba, kterou se převáželo jídlo. V roce 1980 byly v nové budově uvedeny do provozu dvě třídy, kam v té době docházelo 70 dětí. V přízemí byla třída určená pro mladší děti ve věku tří až čtyř let, v prvním patře byly umístěné starší děti ve věku pěti až šesti let.
V roce 1980 byla část zahrady mateřské školy zabrána prodejny potravin (dnešní veterina). 1. 4. 1981 postihla mateřskou školu velká havárie vody a celá školka byla vyplavena. Za spolupráce rodičů došlo v roce 1986 k úpravě zahrady – byl zřízen záhon pro pěstitelské práce, členové komise péče o pracující Škoda vyrobili na zahradu kladinu, minitělocvičnu.
Po roce 1989 došlo v rámci restitucí k navrácení staré budovy původním majitelům. Mateřská škola tak přišla o kuchyň, kancelář a provozní zázemí. Pro potřeby dětí zůstal jen nový pavilon s částí spojovací chodby, který od privatizované „Škodovky“ odkoupilo Město Klatovy. Počet přihlášených dětí byl stále vysoký, což svědčilo o tom, že mateřská škole je v této lokalitě stále potřeba. V roce 1998 byla vybudována výdejna a jídlo se začalo dovážet z kuchyně mateřské školy Luby.
V roce 2000 se kompletně změnil celkový ráz zahrady. Vzdělávací program školy byl v té době zaměřen na environmentální vzdělávání se záměrem vytvořit pro děti venkovní podnětné prostředí pro různé pohybové i vzdělávací aktivity. Podle návrhu klatovského architekta Ing. Václava Weinfurtera se zahrada začala přeměňovat na přírodní terén doplněný různými druhy stromů a keřů. Na realizaci se podílely Technické služby Klatovy a zahradnická firma Michala Vránka. Zahrada slouží ve stejné podobě dětem dodnes.
Od 1. 1. 2003 se stala mateřská škola součástí právního subjektu mateřské školy Klatovy, Studentská 601, příspěvková organizace.
Současnost V současné době je komplex mateřské školy tvořen jedním dvoupodlažním pavilonem. V každém patře se nachází jedna heterogenní třída pro děti od 3 – 7 let. Mateřská škola má kapacitu 56 dětí. Pracují zde 4 učitelky, 2 asistentky pedagoga a 2 provozní zaměstnankyně. Škola úzce spolupracuje s MŠ Kal, jelikož jsou obě pod vedením jedné zástupkyně.
Budova mateřské školy byla kompletně zateplena, vyměněna okna a fasáda získala nový jedinečný ráz. Na budově ,,vyrostly“ stromy složené ze zelených trojúhelníků, které navazují na přírodní okolí školy a nedaleké šumavské kopce. Obě třídy byly vybaveny novým nábytkem od klatovské firmy Tvar, hygienické zázemí pro děti i učitelky prošlo rekonstrukcí. K pohybovému vyžití a rozvoji dětí je využívána přírodní zahrada. Součástí zahrady jsou terénní valy doplněné velkými kameny, pískovou řekou, tunelem a množstvím zeleně. Vzrostlé stromy poskytují dostatek stínu a zákoutí pro hru. Zahrada je vybavena také mnoha herními prvky.
V roce 2017 vzniklo v mateřské škole Centrum kolegiální podpory, v rámci projektu Jihočeské univerzity, které se zabývalo čtenářskou pregramotností. Toto Centrum vytvářelo tři roky prostor učitelkám a široké veřejnosti pro sdílení zkušeností, výměnu příkladů dobré praxe, diskuzím, čerpání inspirací do výuky.
Mgr. Jana Hnojská (zástupkyně ředitelky pro MŠ Karafiátová)